Terapia neurologopedyczna - mgr Marlena Konkol
„Dzieci są nieznaną krainą. Są jak nasiona, które ich rodzice dostają bez etykiet.
Mogą je pielęgnować i podlewać i dzień po dniu odkrywać, co z nich wyrasta.”
Agnieszka Stein
Neurologopeda - to specjalista zajmujący się diagnozą i terapią różnych postaci zaburzeń komunikacji spowodowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego zarówno w przypadku dzieci jak i osób dorosłych. W swojej pracy zajmuje się przede wszystkim terapią mowy u dzieci i osób niemówiących oraz terapią karmienia u dzieci i osób z zaburzeniami jedzenia.
Neurologopeda wspomaga sposób porozumiewania się w celu wzmocnienia i uzupełnienia mowy lub w przypadku braku mowy dźwiękowej korzysta z alternatywnych – zastępczych sposobów, które stwarzają warunki do ekspresji potrzeb, dokonywania wyborów, prowadzenia rozmów, używania przeczenia, zadawania pytań itp.
Terapeutą jestem w każdej sytuacji - w naturalnych interakcjach. Terapię wplatam w tok codziennych zajęć i zabaw dzieci młodszych oraz nauczanych indywidualnie, w zajęcia przysposabiające do pracy dorosłych wychowanków.
Scenariusze zajęć, często tworzą niepowtarzalne sytuacje dnia codziennego, inspiracje czerpię ze świata przedmiotów zwyczajnych, ale także oryginalnych i wyjątkowych. Wielokrotnie jedno spojrzenie na banalny asortyment w nietypowym sklepie zamienia dany przedmiot w najbardziej atrakcyjną i zaskakującą pomoc, a zasłyszana muzyka przemawia barwami i obrazami.
W swojej pracy wykorzystuję elementy ciekawych metod pracy, wśród nich neurosensomotorycznej i verbo – tonalnej oraz w szczególności:
Ćwiczenia oddechowo-głosowe zmierzające do wyrobienia prawidłowego nawyku, tzn. wyćwiczenia właściwego toru oddechowego oraz dobrego ustawienia głosu.
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, polegającego na:
- usprawnianiu języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy;
- opanowaniu umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych;
- wyrobieniu wrażliwości miejsc i ruchów w jamie ustnej, istotnych dla prawidłowego wymawiania dźwięków;
- usprawnieniu koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego;
- wyuczeniu prawidłowego połykania.
Masaż logopedyczny - poprawiający czucie i sprawność aparatu artykulacyjnego.
Relaks psychostymulacyjny - oddziaływujący na ciało, połączony ze specjalnie dobraną muzyką, który likwiduje napięcia mięśniowe.
Ćwiczenia energetyzujące - ćwiczenia ruchowe poprawiające krążenie, oddychanie oraz koordynację ruchową.
Odwołuję się do
zmysłu dotyku, co umożliwia dzieciom odróżnienie siebie od innych ludzi i otaczającego świata.
Czucie powierzchniowe jest bardzo ważnym mechanizmem, gdyż ostrzega nas o grożącym niebezpieczeństwie. Bez niego żylibyśmy w stanie ciągłego zagrożenia życia.
Na percepcję dotykową składa się nie tylko odbieranie bodźców przez skórę, ale też przez mięśnie i stawy. Dotyk jest niezmiernie ważny w opanowaniu umiejętności sensoryczno-motorycznych tzn. rozpoznawania i rozumienia bodźców płynących z czucia, zapachu, smaku, dźwięku, czy ruchu oraz praksji, czyli zdolności wykonywania ruchów docelowych. Zmysł dotyku ma wpływ na rozwój wzroku, a także - słuchu. Układ dotykowy, oddziałując na inne układy zmysłowe i ruchowe, pobudza wiele różnych poziomów i obszarów w mózgu.
Praca z ciałem poprzez ćwiczenia związane z dostarczaniem zróżnicowanych doznań dotykowych jest najlepszym sposobem na rozwijanie mowy.
U Pani Marleny nie ma czasu na nudę.